Lue tehtäväkokonaisuus kokonaan ja anna siitä arvio. Kiinnitä huomiota tehtyjen tehtävien määrään ja laatuun. Perustele arviosi. Tässä suuntaa antavat ohjeet:
Tyydyttävä:
- Oppilas nimeää faktoja, mutta ei liitä tietoja laajempaan kontekstiin.
- Vastaukset toistavat tietoa, mutta jää epäselväksi onko oppilas ymmärtänyt oppimaansa.
- Vastaukset ovat myös hyvin suppeita ja sisältävät vain muutamia kohtia.
- Asiasisältö on niukka ja yksipuolinen ja vastauksessa voi olla virheitä.
Hyvä:
- Vastaukset ovat tehtävänannon mukaisia, mutta rajoittuvat vain muutamiin keskeisiin kohtiin.
- Oppilas osaa yhdistää joitakin tietosisältöjä laajemmiksi kokonaisuuksiksi, mutta tietosisällöt esiintyvät irrallisina toisistaan.
- Oppilas osaa soveltaa oppimaansa, mutta syvempi asioiden merkitysten ymmärtäminen ja kokonaisuuden hahmottaminen on niukkaa.
- Vastaustyyli on toistava, tietojen erittely- ja yhdistely on niukkaa.
Kiitettävä:
- Oppilas osoittaa hyvää asiatietojen hallintaa ja ajattelutaitoa ja pystyy perustelemaan väitteensä.
- Ilmiöitä osataan tarkastella useista eri näkökulmista sekä arvioida eri tekijöiden vaikutusta toisiinsa.
- Tieto on sisäistetty ja omaksuttu, ja siitä osataan tehdä johtopäätöksiä ja havaintoja.
Erinomainen:
- vastaukset ovat tietosisältöjen kannalta moitteettomia ja/tai niissä esiintyy luovia havaintoja ja huomioita.
Lähteitä:
Soili Tiimonen: Uskonnon kertauskirja (2005)
Matti Räsänen:
Arvioinnista ja arviointikriteereistä (katsottu 14.7.2016)