Ohjeita vertaisarviointiin



Lue tehtäväkokonaisuus kokonaan ja anna siitä arvio. Kiinnitä huomiota tehtyjen tehtävien määrään ja laatuun. Perustele arviosi. Tässä suuntaa antavat ohjeet:



Tyydyttävä:


  • Oppilas nimeää faktoja, mutta ei liitä tietoja laajempaan kontekstiin.
  • Vastaukset toistavat tietoa, mutta jää epäselväksi onko oppilas ymmärtänyt oppimaansa.
  • Vastaukset ovat myös hyvin suppeita ja sisältävät vain muutamia kohtia.
  • Asiasisältö on niukka ja yksipuolinen ja vastauksessa voi olla virheitä.


  
Hyvä:


  • Vastaukset ovat tehtävänannon mukaisia, mutta rajoittuvat vain muutamiin keskeisiin kohtiin.
  • Oppilas osaa yhdistää joitakin tietosisältöjä laajemmiksi kokonaisuuksiksi, mutta tietosisällöt esiintyvät irrallisina toisistaan.
  • Oppilas osaa soveltaa oppimaansa, mutta syvempi asioiden merkitysten ymmärtäminen ja kokonaisuuden hahmottaminen on niukkaa.
  • Vastaustyyli on toistava, tietojen erittely- ja yhdistely on niukkaa.


Kiitettävä:
  • Oppilas osoittaa hyvää asiatietojen hallintaa ja ajattelutaitoa ja pystyy perustelemaan väitteensä.
  • Ilmiöitä osataan tarkastella useista eri näkökulmista sekä arvioida eri tekijöiden vaikutusta toisiinsa.
  • Tieto on sisäistetty ja omaksuttu, ja siitä osataan tehdä johtopäätöksiä ja havaintoja.

Erinomainen:
  • vastaukset ovat tietosisältöjen kannalta moitteettomia ja/tai niissä esiintyy luovia havaintoja ja huomioita.




Lähteitä:
Soili Tiimonen: Uskonnon kertauskirja (2005)
Matti Räsänen:
Arvioinnista ja arviointikriteereistä (katsottu 14.7.2016)